magnez

Niedobór magnezu? Wystarczy wpisać tę frazę w wyszukiwarkę i okaże się, że suplementów diet z magnezem jest więcej niż chorób, jakie ów niedobór powoduje. Dzieje się tak ponieważ przetwarzanie tego pierwiastka jest dość tanie, nie ma wiele obostrzeń w handlu, a i zagrożenie z przedawkowania nikłe. Co za tym idzie każda szanująca się firma farmaceutyczna może się poszczycić „ultraskutecznym magnezem” w tabletkach, płynie, kapsułkach, a nawet w proszku. Tylko czy to w ogóle skuteczne?

Magnez w praktyce

Stres, niedosypianie, kawa, herbata, alkohol, nadpobudliwość, trudności ze wstawaniem rano, napoje gazowane – z tym wszystkim nierozerwalnie łączy się magnez. Jego niedobór wykańcza nasz organizm, a trzeba wiedzieć, że i tak część magnezu, którego niedoboru nie jesteśmy w stanie rozpoznać, nasz organizm sobie zabiera i przetwarza zgodnie z bieżącymi potrzebami. A co jeśli go brakuje? Wówczas wszystkie opisane w reklamach niedogodności, zaczynają nam przeszkadzać. Możemy to poczuć m.in. na mięśniu sercowym, który w braku magnezu przestaje być chroniony i może ulec niedotlenieniu.

Generalnie magnez wskazany jest jednak w pozornie niegroźnych zaburzeniach. Stosuje się go przy:

  • zmęczeniu,
  • nasilonym stresie,
  • wzmożonej drażliwości (menopauza),
  • bólach mięśniowych
  • okresach szczególnego zapotrzebowania na ten składnik (dorastanie, ciąża, podeszły wiek).

Ale są i sytuacje, gdzie magnez przede wszystkim ma chronić, a nie tylko wspomagać, np. w profilaktyce miażdżycy, zawałów, choroby niedokrwiennej serca. Magnez pomocniczo stosuje się także w depresji, leczeniu alkoholizmu czy rzucawce. Mimo, iż ta wiedza jest ogólnie dostępna, jak wskazują badania, nie mamy pojęcia jakiego rodzaju magnez zastosować, by działał on odpowiednio na nasze potrzeby.

Magnez dobry i lepszy

Magnez w naturalnej postaci można znaleźć np. w czekoladzie, ale ona oczywiście nie wspomoże wystarczająco narażonego na braki magnezu organizmu. Stąd warto zastanowić się nad zastosowaniem czegoś więcej, jak węglan magnezu. Węglan magnezu jest mniej popularną biologiczną formą magnezu. Kiedy dostanie się do naszego organizmu, miesza się z kwasem solnym w naszym żołądku i zmienia się w chlorek magnezu – także dostępny jako osobny preparat. Poza najważniejszymi właściwościami węglan magnezu świetnie sprawdza się u osób cierpiących na refluks żołądkowy lub choćby częste niestrawności. Jego jedyną wadą jest niższa niż w przypadku innych postaci magnezu wchłanialność. Tu znacznie lepszy jest chlorek magnezu – droższy, ale skuteczniejszy od węglanu. By stosować z dużą skutecznością organiczne i nieorganiczne związki magnezu, wypada zbadać wcześniej jak przygotować magnez do podania, bo to nie takie proste jak w reklamie, łykasz tabletkę i już, ale za to znacznie lepsze dla naszego organizmu!

Opublikowano w kategorii: Sport

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *