BHP w firmie – jak o nie odpowiednio zadbać?

BHP w firmie – jak o nie odpowiednio zadbać?

1 maja 2021 0 przez Redakcja

Bezpieczeństwo i higiena pracy oraz dbanie o obowiązki służby BHP to podstawa w każdym przedsiębiorstwie, niezależnie od zadań, które realizują jego pracownicy. Aby jednak poszczególne zadania mogły być realizowane, potrzebna jest do tego konkretna osoba – czy w takim przypadku konieczne jest zatrudnienie pracownika, czy istnieją również inne opcje dla przedsiębiorców?

Czym jest BHP?

W żadnej z ustaw nie znajdziemy definicji tego, czym jest bezpieczeństwo i higiena pracy. Możemy jednak uznać, że jest to zbiór środków i norma prawnych, które umożliwiają samemu pracodawcy takie przygotowanie miejsca pracy, by zadania realizowane przez pracowników mogły być wykonywane produktywnie, by pracownik nie był nadmiernie obciążony ani psychicznie, ani fizycznie, a dodatkowo, by nie był nadmiernie narażony czy to wypadki, czy na choroby zawodowe.

BHP w firmie – jak można o nie zadbać?

W firmie konieczne jest posiadanie przynajmniej jednej osoby, która będzie realizował w nim obowiązki służby BHP. Może to być albo odpowiedni pracownik, albo właściciel firmy, jednak trzecią z opcji jest zlecenie takich zadań na zewnątrz firmy. Czym różnią się poszczególne z opcji i kiedy warto się zdecydować na poszczególną z nich?

Specjalista ds. BHP zatrudniony na etat

Jest to opcja idealna dla większych przedsiębiorstw, gdzie z jednej strony zatrudnienie osoby odpowiedzialne właśnie za BHP nie jest problemem od strony finansowej, z drugiej strony – jest to opcja opłacalna jedynie wtedy, gdy ilość obowiązków, związanych z BHP, jest na tyle duża, by wypełnić przynajmniej jeden etat.

Warto pamiętać, że w przypadku kosztów, trzeba zwrócić nie tylko uwagę na pensję pracownika, ale również jego miejsce pracy, odpowiednie narzędzia do jej wykonywania (telefon, komputer, często samochód) a dodatkowo niezbędne będą szkolenia i kursy, by wiedza osoby zatrudnionej zawsze była aktualna. Sprawia to, że zatrudnienie nawet jednego specjalisty ds. BHP nie jest opłacalną opcją dla mikro i małych przedsiębiorstw – koszty są bowiem zbyt duże, a ilość pracy – zbyt mała.

Samodzielne wykonywanie obowiązków służby BHP

Jako właściciel firmy możemy samodzielnie odpowiadać za BHP w naszej firmie. Jest to opcja wykorzystywana najczęściej wtedy, gdy firma zatrudnia raptem kilku lub kilkunastu pracowników, a sam właściciel ma czas, by zająć się dodatkowymi obowiązkami. Niestety, w tym przypadku przedsiębiorca nie tylko musi znaleźć dodatkowy czas na obowiązki związane z BHP, ale również zdobyć odpowiednią wiedzę, co kosztuje nie tylko czas, ale również pieniądze. Podobnie jak w przypadku standardowych pracowników, wiedza ta musi być później również aktualizowana.

Problemem jest więc fakt, że to dodatkowy obowiązek dla osoby, której głównym zadaniem powinno być dbanie o rozwój firmy czy ich klientów. Dlatego też wiele małych firm często decyduje się na opcję trzecią.

Zlecenie obsługi BHP firmie zewnętrznej

Często jest to idealne rozwiązanie, ponieważ zawsze jest dobrze dopasowane do oczekiwań przedsiębiorcy. W zakresie usług znajdzie się tylko to, czego on potrzebuje, dzięki czemu nie przepłaca. Dodatkowo, jeżeli zapotrzebowanie na usługi BHP danej firmy wzrośnie, na pewno firma zewnętrzna będzie w stanie wykonać te dodatkowe usługi. Jednak nie tylko małe firmy decydują się na zlecanie BHP na zewnątrz.

Należy pamiętać o wspomnianych, dodatkowych kosztach, od miejsca do pracy po szkolenia, wraz z potrzebą funkcjonowania całego działu BHP w firmie. Z tego powodu, nawet duże firmy decydują się na to, by firmy zewnętrzne nie tylko prowadziły szkolenia dla pracowników w zakresie BHP, ale również by odpowiedziały kompleksowo za bezpieczeństwo i higienę pracy w danym przedsiębiorstwie.

Którą opcję wybrać?

Odpowiedź jest oczywista – tę, która najbardziej nam odpowiada. Jeżeli mamy warunki na to, by zatrudnić odpowiednią osobę, a jednocześnie pasuje nam posiadanie własnego specjalisty ds. BHP – warto to zrobić. Przedsiębiorcy znający się na BHP lub posiadając dużą ilość czasu, mogą sami zdecydowany się na obowiązki służby BHP, by ograniczyć niepotrzebne wydatki, a firmy, które chcą mieć pewność, że BHP w ich formie obsługiwane jest przez profesjonalistów, a dodatkowo nie tylko nie przepłacają, ale mają również opcje elastycznego zmieniania oferty w przypadku zwiększenia zapotrzebowania np. na szkolenia okresowe z zakresu BHP, często wybierają zlecanie BHP na zewnątrz.

Partnerem wpisu jest firma Tarbonus, oferująca szkolenia BHP w Warszawie