
Z czego powinna składać się nowoczesna infrastruktura tramwajowa?
9 lutego 2022Tramwaje – jako jeden ze środków komunikacji zbiorowej – na stałe zagościły w większych polskich miastach. Stanowią dobrą alternatywę dla autobusów, poruszając się po szynach i często będąc wolne od ryzyka stania w korkach. Coraz więcej miast decyduje się na rewitalizację infrastruktury tramwajowej w nowoczesnym duchu. Jaki system jest do tego stosowany? I dlaczego tak ważne jest, by decydować się na nowoczesne rozwiązania?
Infrastruktura tramwajowa to jeden z najważniejszych elementów transportu publicznego w polskich miastach. Codziennie wiele osób korzysta z komunikacji tramwajowej, mając do czynienia z różnymi jej częściami, widząc jej wady i zalety. Aby tych pierwszych było jak najmniej, coraz więcej miast decyduje się na unowocześnienie sieci tramwajowej. Takie decyzje mają swoje uzasadnione podłoże.
Nowoczesna infrastruktura tramwajowa jest ważna z kilku powodów. Przede wszystkim jednak chodzi o:
- bezpieczeństwo pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego,
- zmniejszenie ilości awarii,
- ułatwienie serwisu w przypadku wystąpienia awarii,
- ekologię,
- walory estetyczne dla miasta.
Jednym z najważniejszych systemów, za pomocą których dokonuje się rewitalizacji sieci tramwajowych, jest RCS – czyli Rail Comfort System®.
System RCS – czym jest i dlaczego się go stosuje?
Najkrócej mówiąc – RCS jest technicznym rozwiązaniem, za pomocą którego można unowocześnić miejską infrastrukturę tramwajową. Z uwagi na jego uniwersalność (można go stosować we wszystkich lokalizacjach tramwajowych), a także dogodną cenę, wysoką jakość i łatwość montażu, staje się coraz częściej wybieraną opcją.
System RCS zakłada użycie specjalnych profili elastomerowych (mocujących oraz izolujących szynę), a także węzłów kotwiących. Elementy te są kompatybilne ze wszystkimi powszechnie używanymi typami przytwierdzenia szyn.
Jakie konstrukcje torowisk współpracują z RCS?
System RCS umożliwia wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań na różnych konstrukcjach torowisk tramwajowych. Będzie można zastosować je więc na:
- torowiskach wspólnych z jezdnią – a więc takich, gdzie szyny prowadzone są przylegle do warstw drogowych w formie MMA, żelbetu lub betonu cementowego. Wówczas w prosty sposób można obniżyć koszty montażu. Profile boczne i dolne będą bowiem funkcjonowały jako mocowania szyny do podbudowy, a to oznacza, że użycie węzłów kotwiących nie będzie potrzebne,
- torowiskach trawiastych – a więc takich, gdzie torowisko prowadzone jest poprzez trawę, rozchodnik czy inne grunty organiczne. Wówczas stosuje się przytwierdzenia do szyn w postaci dybli, wkrętów torowych oraz specjalnych łapek o zmiennym rozstawie (rozstaw ten może wynosić od kilku do nawet kilkudziesięciu centymetrów i zależy od zaplanowanych założeń obciążenia toru tramwajowego).
- węzłach rozjazdowych – a więc elementach infrastruktury, które cechują się obecnością licznych skrzyżowań i rozjazdów, które wymagają szczególnych rozwiązań. W ich przypadku stosuje się określone cięcie i dopasowywanie profili elastomerowych, które muszą dokładnie połączyć się z szynami torowiska.
RCS – jakie ma zalety?
Wybór systemu RCS nie jest przypadkowy. Poza oczywistymi zaletami tego rozwiązania, które można odnaleźć powyżej, warto wspomnieć również o zaletach mniej oczywistych.
RCS jest dobrą technologią z różnych powodów. A to niektóre z nich:
- profile elastomerowe, które są jednym z elementów RCS, cechują się dużą odpornością na działanie warunków zewnętrznych i uszkodzenia, dzięki czemu konieczność ich naprawy lub wymiany nie będzie sytuacją częstą,
- elementy wchodzące w skład infrastruktury opartej o RCS nie są z reguły widoczne, dzięki czemu torowisko wygląda estetyczniej, co wpływa na poprawienie miejskiego krajobrazu,
- RCS gwarantuje całkowite odizolowanie nawierzchni torowej od jej otoczenia, również w przypadku stosowania podparcia punktowego,
- system robót RCS zapewnia szybkość realizacji całego przedsięwzięcia, co w kontekście dobrego funkcjonowania komunikacji miejskiej jest naprawdę istotne,
- profile mocowane są do szyn w sposób szczelny (tak samo jak montaż poprzeczek torowych czy złączy), dzięki czemu nieprzyjemne dźwięki wydobywające się z torowiska są minimalizowane,
- profile boczne wykorzystywane w tym systemie są tak skonstruowane, by minimalizować ryzyko wystąpienia zniszczeń mechanicznych przy zabudowie oraz rozszczelnienia otuliny szyn,
- system RCS – co ciekawe – może być stosowany również w halach warsztatowych,
- transport szyn z przymocowanymi profilami jest prosty i wymaga standardowego środka transportu szynowego.
A to tylko część z licznych korzyści, jakie niesie ze sobą wybór rozwiązania Rail Comfort System® dla unowocześnienia miejskiej infrastruktury tramwajowej. Nic więc dziwnego, że system ten stosuje się już w całej Europie! Szacuje się, że unowocześniona infrastruktura tramwajowa liczy już ponad 300 kilometrów. A w samej Polsce skorzystały z niej takie miasta jak Gdańsk, Warszawa, Kraków, Szczecin, Wrocław, Poznań oraz aglomeracje śląskie. Biorąc pod uwagę nieco ponad 20-letnią obecność RCS w naszym kraju – jest to wynik naprawdę dobry.

Adam Kostrzewski, urodzony i wychowany w Warszawie, jest autorem portalu „Wieści z Warszawy”, poświęconego życiu miasta i jego mieszkańcom. Od najmłodszych lat pasjonuje się historią i kulturą stolicy, co zaowocowało stworzeniem setek artykułów, które dostarczają aktualnych informacji o wydarzeniach, miejscach i ludziach związanych z Warszawą. Adam z zaangażowaniem przybliża czytelnikom zarówno codzienne sprawy miasta, jak i mniej znane historie, pokazując bogactwo warszawskiej tradycji i nowoczesności.