Z czego powinna składać się nowoczesna infrastruktura tramwajowa?

Z czego powinna składać się nowoczesna infrastruktura tramwajowa?

9 lutego 2022 0 przez Redakcja

Tramwaje – jako jeden ze środków komunikacji zbiorowej – na stałe zagościły w większych polskich miastach. Stanowią dobrą alternatywę dla autobusów, poruszając się po szynach i często będąc wolne od ryzyka stania w korkach. Coraz więcej miast decyduje się na rewitalizację infrastruktury tramwajowej w nowoczesnym duchu. Jaki system jest do tego stosowany? I dlaczego tak ważne jest, by decydować się na nowoczesne rozwiązania?

Infrastruktura tramwajowa to jeden z najważniejszych elementów transportu publicznego w polskich miastach. Codziennie wiele osób korzysta z komunikacji tramwajowej, mając do czynienia z różnymi jej częściami, widząc jej wady i zalety. Aby tych pierwszych było jak najmniej, coraz więcej miast decyduje się na unowocześnienie sieci tramwajowej. Takie decyzje mają swoje uzasadnione podłoże.

Nowoczesna infrastruktura tramwajowa jest ważna z kilku powodów. Przede wszystkim jednak chodzi o:

  • bezpieczeństwo pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego,
  • zmniejszenie ilości awarii,
  • ułatwienie serwisu w przypadku wystąpienia awarii,
  • ekologię,
  • walory estetyczne dla miasta.

Jednym z najważniejszych systemów, za pomocą których dokonuje się rewitalizacji sieci tramwajowych, jest RCS – czyli Rail Comfort System®.

System RCS – czym jest i dlaczego się go stosuje?

Najkrócej mówiąc – RCS jest technicznym rozwiązaniem, za pomocą którego można unowocześnić miejską infrastrukturę tramwajową. Z uwagi na jego uniwersalność (można go stosować we wszystkich lokalizacjach tramwajowych), a także dogodną cenę, wysoką jakość i łatwość montażu, staje się coraz częściej wybieraną opcją.

System RCS zakłada użycie specjalnych profili elastomerowych (mocujących oraz izolujących szynę), a także węzłów kotwiących. Elementy te są kompatybilne ze wszystkimi powszechnie używanymi typami przytwierdzenia szyn.

Jakie konstrukcje torowisk współpracują z RCS?

System RCS umożliwia wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań na różnych konstrukcjach torowisk tramwajowych. Będzie można zastosować je więc na:

  • torowiskach wspólnych z jezdnią – a więc takich, gdzie szyny prowadzone są przylegle do warstw drogowych w formie MMA, żelbetu lub betonu cementowego. Wówczas w prosty sposób można obniżyć koszty montażu. Profile boczne i dolne będą bowiem funkcjonowały jako mocowania szyny do podbudowy, a to oznacza, że użycie węzłów kotwiących nie będzie potrzebne,
  • torowiskach trawiastych – a więc takich, gdzie torowisko prowadzone jest poprzez trawę, rozchodnik czy inne grunty organiczne. Wówczas stosuje się przytwierdzenia do szyn w postaci dybli, wkrętów torowych oraz specjalnych łapek o zmiennym rozstawie (rozstaw ten może wynosić od kilku do nawet kilkudziesięciu centymetrów i zależy od zaplanowanych założeń obciążenia toru tramwajowego).
  • węzłach rozjazdowych – a więc elementach infrastruktury, które cechują się obecnością licznych skrzyżowań i rozjazdów, które wymagają szczególnych rozwiązań. W ich przypadku stosuje się określone cięcie i dopasowywanie profili elastomerowych, które muszą dokładnie połączyć się z szynami torowiska.

RCS – jakie ma zalety?

Wybór systemu RCS nie jest przypadkowy. Poza oczywistymi zaletami tego rozwiązania, które można odnaleźć powyżej, warto wspomnieć również o zaletach mniej oczywistych.

RCS jest dobrą technologią z różnych powodów. A to niektóre z nich:

  • profile elastomerowe, które są jednym z elementów RCS, cechują się dużą odpornością na działanie warunków zewnętrznych i uszkodzenia, dzięki czemu konieczność ich naprawy lub wymiany nie będzie sytuacją częstą,
  • elementy wchodzące w skład infrastruktury opartej o RCS nie są z reguły widoczne, dzięki czemu torowisko wygląda estetyczniej, co wpływa na poprawienie miejskiego krajobrazu,
  • RCS gwarantuje całkowite odizolowanie nawierzchni torowej od jej otoczenia, również w przypadku stosowania podparcia punktowego,
  • system robót RCS zapewnia szybkość realizacji całego przedsięwzięcia, co w kontekście dobrego funkcjonowania komunikacji miejskiej jest naprawdę istotne,
  • profile mocowane są do szyn w sposób szczelny (tak samo jak montaż poprzeczek torowych czy złączy), dzięki czemu nieprzyjemne dźwięki wydobywające się z torowiska są minimalizowane,
  • profile boczne wykorzystywane w tym systemie są tak skonstruowane, by minimalizować ryzyko wystąpienia zniszczeń mechanicznych przy zabudowie oraz rozszczelnienia otuliny szyn,
  • system RCS – co ciekawe – może być stosowany również w halach warsztatowych,
  • transport szyn z przymocowanymi profilami jest prosty i wymaga standardowego środka transportu szynowego.

A to tylko część z licznych korzyści, jakie niesie ze sobą wybór rozwiązania Rail Comfort System® dla unowocześnienia miejskiej infrastruktury tramwajowej. Nic więc dziwnego, że system ten stosuje się już w całej Europie! Szacuje się, że unowocześniona infrastruktura tramwajowa liczy już ponad 300 kilometrów. A w samej Polsce skorzystały z niej takie miasta jak Gdańsk, Warszawa, Kraków, Szczecin, Wrocław, Poznań oraz aglomeracje śląskie. Biorąc pod uwagę nieco ponad 20-letnią obecność RCS w naszym kraju – jest to wynik naprawdę dobry.