
Organizacja pogrzebu krok po kroku
11 października 2021Żegnając bliską osobę chcemy mieć pewność, że jej pogrzeb przebiegnie w sposób właściwy, z zachowaniem wszystkich formalności, ale będzie też momentem uczczenia pamięci zmarłego. W tym trudnym czasie, gdy niespodziewanie dotyka nas strata, często nie wiemy, jakie formalności należy wypełnić. Poniższy poradnik pomoże rozeznać się w tej przykrej powinności, jaką jest organizacja pogrzebu.
Jak i gdzie zgłosić śmierć bliskiej osoby?
Osobą uprawnioną do stwierdzenia zgonu, jest lekarz, niezależnie od tego czy osoba zmarła w domu, czy w szpitalu. Po wykonaniu wszystkich procedur, lekarz wypełnia kartę zgonu, którą wydaje bliskim, zajmującym się organizacją pogrzebu. Na zgłoszenie śmierci do Urzędu Stanu Cywilnego przysługują trzy dni, chyba, że do śmierci doszło w wyniku choroby zakaźnej, wówczas przysługuje tylko jeden dzień, rozumiany jako pełne 24h. Osoby, których obowiązkiem jest zgłoszenie śmierci, są ściśle określone przez prawo. Może to być zarówno współmałżonek, jak i dzieci zmarłego, ale też inni krewni, współlokatorzy, znajomi, świadkowie zajścia, administrator domu, czy – gdy do śmierci dojdzie w szpitalu – administracja szpitala.
Wybór zakładu pogrzebowego
Wybranie zakładu pogrzebowego, to jednocześnie bardzo ważne i niełatwe zadanie. Jeśli osobiste pójście do zakładu kosztuje nas zbyt wiele, warto w pierwszej kolejności wykonać telefon i ustalić w ten sposób wstępne szczegóły pogrzebu. Pracownicy zadbają o kwestie takie jak forma pogrzebu, wybór trumny, a nawet wieńców. Oferowane usługi obejmują szereg udogodnień, które pomogą bliskim uporać się z tą przykrą powinnością. Wybór odpowiedniego zakładu pogrzebowego (warto zerknąć tutaj – organizacja pogrzebu Warszawa), to nie tylko pewność, że nasi bliscy zostaną godziwie pożegnani, ale też realne wsparcie przy planowaniu pochówku. Aby zawrzeć umowę z zakładem, ponownie potrzebna będzie karta zgonu, a także dowód osoby zmarłej, jak i osoby załatwiającej formalności, dokument poświadczający pokrewieństwo, między zmarłym, a interesantem, ostatni odcinek emerytury lub renty zmarłego i dokument grobu, w którym spocznie ciało.
Wniosek o akt zgonu możemy złożyć w każdym Urzędzie Stanu Cywilnego, a po wpłacaniu opłaty skarbowej i weryfikacji naszej tożsamości, dokument zostanie wydany.
Nabożeństwo żałobne i wykup miejsca na cmentarzu
W sytuacji, w której uroczystość ma być zgodna z obrządkiem religijnym, szczegóły pogrzebu należy ustalić z księdzem. Zwykle te dotyczą wyboru dnia i godziny pogrzebu. W sytuacji, w której zmarły nie posiadał wykupionej kwatery cmentarnej, bliscy sami będzą musieli załatwić i tę kwestię. Sprawą miejsc na cmentarzu zajmuje się jego administracja. Zwykle możliwe jest wybranie miejsca samemu, oczywiście z dostępnych, które wskaże zarządca. Ważne jest też sprawdzenie, na jak długo wykupujemy dane miejsce cmentarne, ponieważ te działają na zasadzie abonamentu. Najczęściej miejsce na cmentarzu wykupuje się na 20 lat, a za kolejne należy dopłacić, możliwe jest jednak natychmiastowe uiszczenie dopłaty, by od dnia pogrzebu, czas wykupienia grobu był dłuższy.

Adam Kostrzewski, urodzony i wychowany w Warszawie, jest autorem portalu „Wieści z Warszawy”, poświęconego życiu miasta i jego mieszkańcom. Od najmłodszych lat pasjonuje się historią i kulturą stolicy, co zaowocowało stworzeniem setek artykułów, które dostarczają aktualnych informacji o wydarzeniach, miejscach i ludziach związanych z Warszawą. Adam z zaangażowaniem przybliża czytelnikom zarówno codzienne sprawy miasta, jak i mniej znane historie, pokazując bogactwo warszawskiej tradycji i nowoczesności.