
Zgubiony dowód osobisty – jak zastrzec? Co robić?
2 września 2020Pierwsze kroki przy zgubieniu dowodu osobistego
Dowód osobisty należy do najważniejszych dokumentów potwierdzających tożsamość właściciela oaz jego obywatelstwo. Pozwala on na dokonanie wielu istotnych czynności administracyjnych, bez ważnego dowodu osobistego nie sposób jest wynająć mieszkania, wziąć kredytu czy pożyczki bankowej. Z tego powodu zgubiony dowód osobisty może spowodować wiele trudności, zwłaszcza jeżeli dokument dostał się w niepowołane ręce i został np. skradziony. W mediach niejednokrotnie słyszy się o przypadkach wyłudzeń czy oszustw dokonanych dzięki wykorzystaniu cudzej tożsamości Utrata dowodu osobistego jest więc poważną sprawą i jeżeli chce się uniknąć wielu problemów, należy jak najszybciej podjąć odpowiednie kroki. Zgubienie czy kradzież dokumentów z pewnością można uznać za sytuacje bardzo stresujące, dlatego też warto na wszelki wypadek dowiedzieć się wcześniej, co robić w takich wypadkach.
Zgubiłeś dowód? Sprawdź, gdzie zgłosić ten fakt!
Jeśli zgubiłeś dowód osobisty koniecznie musisz skontaktować się z odpowiednimi instytucjami. Osoba, która padła ofiarą kradzieży lub oszustwa i w ten sposób utraciła wszystkie najważniejsze dokumenty, może zastanawiać się, jak zastrzec dowód osobisty. Najwygodniej jest załatwić tę sprawę przez internet za pomocą profilu zaufanego. Obecnie administracja publiczna oferuje obywatelom wiele usług online, dzięki czemu życie tysięcy osób stało się dużo prostsze, ponieważ nie trzeba czekać w długich kolejkach do okienka. Sytuacja komplikuje się nieco, jeżeli dana osoba nie posiada profilu zaufanego i przez to nie może skorzystać ze stron rządowych, ponieważ administrator danych nie miałby możliwości zweryfikowania tożsamości osoby wysyłającej zgłoszenie. W takim wypadku zastrzeżenie dowodu osobistego należy zgłosić osobiście w najbliższym urzędzie gminy, niekoniecznie tym, w którym został wydany dany dokument. Zgubienie dowodu osobistego również można zadeklarować, korzystając z wyżej wymienionych sposobów. W przypadku kradzieży dokumentu tożsamości pojawia się również opcja zaraportowania tego zdarzenia na policji. Skorzystanie z tego rozwiązania ma wiele plusów, warto zaznaczyć, że funkcjonariusze mają uprawnienia, by unieważnić dowód od razu po zgłoszeniu na komendzie.
Tak więc zgłoszenie utraty dowodu osobistego na najbliższym posterunku policji będzie właściwym zachowaniem w takiej sytuacji. Warto też pomyśleć o możliwości strat finansowych wynikających z – prawdopodobnej – kradzieży dokumentu tożsamości.
Utrata dowodu osobistego a finanse
Jak wiadomo, dowód osobisty jest dokumentem bardzo potrzebnym przy załatwianiu wszelkiego rodzaju transakcji finansowych. Z tego powodu zgubiony dowód osobisty warto zgłosić nie tylko na policji czy w urzędzie, ale także w banku. Wszystkie działające w Polsce instytucje kredytowe posiadają sprawnie funkcjonujące mechanizmy pozwalające na szybkie działanie w sytuacjach takich jak utrata dowodu osobistego.

Adam Kostrzewski, urodzony i wychowany w Warszawie, jest autorem portalu „Wieści z Warszawy”, poświęconego życiu miasta i jego mieszkańcom. Od najmłodszych lat pasjonuje się historią i kulturą stolicy, co zaowocowało stworzeniem setek artykułów, które dostarczają aktualnych informacji o wydarzeniach, miejscach i ludziach związanych z Warszawą. Adam z zaangażowaniem przybliża czytelnikom zarówno codzienne sprawy miasta, jak i mniej znane historie, pokazując bogactwo warszawskiej tradycji i nowoczesności.