Co kupić na prezent? Byle nie skarpetki!

Co kupić na prezent? Byle nie skarpetki!

4 grudnia 2019 0 przez Redakcja

Polacy na zakup świątecznych prezentów w 2019r. planują przeznaczyć max. 400 zł. Za idealny
prezent uważają coś praktycznego i trafiającego w gust, ale nie życzą sobie dostać pod choinkę…
skarpetek – wynika z badania SW Research na zlecenie firmy Wyjątkowy Prezent.

Prezenty kupuje zdecydowane większość Polaków – jedynie ok. 1,5% deklaruje inaczej. Nadal więcej
Polaków wybierze się raczej na zakupy w galerii handlowej (54%) niż w sklepie on-line. Na prezenty
najwięcej Polaków (30%) wyda od 200 do 400 zł, a co piąty z nas przeznaczy na ten cel od 100 do 200
zł. Taki sam odsetek planuje zakup w granicach od 400 do 600 złotych. Co dziesiąta osoba planuje
prezenty powyżej 600 zł.

Kiedy i gdzie?

Niezmienną popularnością cieszą się galerie handlowe, gdzie zakup prezentów świątecznych
deklaruje około 53% respondentów. Rosnący trend zakupów internetowych przekłada się również
na prezenty świąteczne, bowiem zakupy on-line deklaruje 49% pytanych. Co trzecia osoba wybiera
aukcje internetowe, podobnie jak zakupy w supermarketach.

Jak pokazują badania coraz więcej Polaków chce uniknąć zakupów na ostatnią chwilę bowiem blisko
50% ankietowanych deklaruje zakupy aż miesiąc wcześniej (47,1%), kolejną dużą grupę osób
stanowią Ci, którzy prezenty kupią 2 tygodnie wcześniej (47,9%). Jedynie około 5% osób deklaruje
zakupy w Wigilię lub dzień przed. Oznacza to, że najczęściej prezenty dla najbliższych chcemy kupić
wcześniej, aby nie denerwować się zakupami na ostatnią chwilę.

Warto zauważyć, że zwyczaje zakupowe w kraju zmieniają się. Coraz częściej pragniemy mieć więcej
czasu i nie stresować się zakupami na ostatnią chwilę. Stąd duża popularność galerii (w jednym
miejscu kupimy prezenty dla wielu osób, niezależnie od ich zainteresowań) i zakupów on-line
(zrobimy je, nie wychodząc z domu). Coraz rzadziej kupujemy prezenty w supermarketach, które
kojarzą się nam z kolejkami i nerwową atmosferą, z kolei coraz częściej prezenty mamy “odhaczone”
już miesiąc wcześniej.

Prezenty idealne i nieidealne.

Niezmiennie najwięcej osób deklaruje, że najlepszym i uniwersalnym prezentem jest gotówka (22%)
lub dobra książka bądź kosmetyki (13%), przy założeniu, że trafią one w zainteresowania osoby

obdarowanej. Co dziesiąty Polak chciałby zostać obdarowany bonem lub voucherem
podarunkowym. Ogromny wzrost w tej kategorii notują kupony do salonów kosmetycznych, bowiem
taki prezent chciałoby otrzymać aż 55% pytanych! Dla porównania w zeszłym roku było to
“zaledwie” 38% ankietowanych.

41% osób uważa, że idealny prezent to ten, który jest praktyczny, przydatny i funkcjonalny, blisko
38% ankietowanych stawia na prezent trafiający w gusta i zainteresowania osoby obdarowanej, zaś
co piąta osoba uważa, że prezent ma budzić emocje i pozwalać na przeżycie czegoś niesamowitego!

Mianem najbardziej niechcianego prezentu rokrocznie, zostawiając konkurencję daleko w tyle,
“cieszą się” skarpetki. Niechęć do takiego prezentu deklaruje 12% badanych, drugie miejsce w tej
kategorii zajmują akcesoria i ubrania (9%), co ciekawe, aż 39% pytanych osób nie umie wskazać
najgorszego prezentu jaki dostali. Najczęściej po prostu go nie pamiętają, gdyż pamięta się raczej
prezenty wyjątkowe. Ciekawe odpowiedzi padają również po pytaniu o najdziwniejszy bądź
najśmieszniejszy prezent, który dostaliśmy. Tradycyjnym żartem w tej kategorii jest oczywiście
rózga, ale ankietowani odpowiadali również, że otrzymali m. in.: breloczek do kluczy, kolejne kubki,
za małą klatkę dla chomika czy kosz na śmieci. Jeden z ankietowanych oznajmił, iż otrzymał
łyżwy…2 miesiące po otwartym złamaniu nogi. Ciężko powiedzieć czy owe prezenty były
nietrafione przypadkiem, czy celowo i miały być formą żartu.

W kategorii prezentów idealnych i tych mniej idealnych nasze oczekiwania również ulegają zmianie.
Coraz częściej pragniemy bowiem dostać prezent na jakieś przeżycie, coś co zapadnie nam w
pamięć. Co dziesiąty z ankietowanych rozważyłby skok ze spadochronem lub przejażdżkę
luksusowym autem. Spory odsetek badanych cieszyłby się również z romantycznej kolacji bądź kursu
sushi, co tylko pokazuje, że prezenty w formie przeżyć coraz częściej są pożądane i “wypychają” ze
świadomości Polaków prezenty materialne.

Informacja o badaniu

Badanie zostało zrealizowane w dniach 29-31 października 2019 przez agencję SW Research. Wyniki
opracowano na podstawie odpowiedzi reprezentatywnej próby 1008 Polaków w wieku powyżej 18
lat. Badanie zostało zrealizowane z wykorzystaniem ankiety internetowej metodą CAWI.

O firmie:

Wyjątkowy Prezent jest pierwszą i największą w Polsce firmą oferującą prezenty w formie przeżyć.
Wśród ponad 2500 upominków, przygotowanych z myślą o klientach indywidualnych oraz
biznesowych, znajdują się atrakcje, takie jak skok ze spadochronem, egzotyczny masaż, czy jazda
Ferrari. Flagowym projektem Wyjątkowego Prezentu jest unikalne, wyostrzające zmysły wydarzenie
kulinarne, czyli „Kolacja w Ciemności”. Firma prowadzi sprzedaż prezentów online – poprzez serwis
wyjatkowyprezent.pl oraz na tzw. Wyspach Przeżyć, czyli w ponad 40 punktach handlowych
działających w galeriach w całej Polsce, jak również w sklepach partnerskich. Więcej informacji na
temat firmy można znaleźć na stronie www.wyjatkowyprezent.pl bądź dlafirm.wyjatkowyprezent.pl .