Streetwear – czyli moda ulicy. Hip-hop, dresy i sneakersy

Streetwear – czyli moda ulicy. Hip-hop, dresy i sneakersy

5 marca 2020 0 przez Redakcja

Polski streetwear ma ponad trzydzieści lat – czytamy w najnowszej publikacji poświęconej ulicznej modzie nad Wisłą. Jak zmieniały się uliczne trendy na przestrzeni ostatnich kilku dekad?

W swojej nowej publikacji Streetwear w Polsce Sizeer podsumowuje obraz współczesnego polskiego streetwearu na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat. Autorzy zajrzeli do młodzieżowych magazynów z lat 90., pierwszych rapowych teledysków i starych reklam, nierzadko sięgając także do własnej pamięci.

Za początek polskiego streetwearu w obecnym kształcie autorzy uznają 1989 r., kiedy to krajowy rynek wreszcie mógł szerzej otworzyć się na światowe trendy. Ważnym punktem odniesienia dla całej dekady lat 90. jest także rosnąca wtedy popularność kultury hip-hopu, która w dużym stopniu wpłynęła na codzienny styl znany z ulic miast do dzisiaj.

Autorzy wspominają także o inspirujących środowisko wpływach fanów koszykówki i jazdy na deskorolce. – W latach 90. byłem dzieciakiem i, jak każdy na moim osiedlu, pozostawałem zafascynowany ulicami w USA. Pierwsze rap-kawałki, NBA i rodząca się subkultura streetwearowa bez wątpienia wpływała na nas w ogromnym stopniu – mówi Daniel Jaroszek, jeden z pojawiających się w tekście ekspertów.

Stąd już tylko jeden krok do najsilniejszych trendów, które możemy obserwować po dziś dzień. Sporo miejsca autorzy poświęcają m.in. środowisku sneakerheadów, pisząc o „kulcie”, którym w środowisku kolekcjonerów butów zostały otoczone niektóre modele.

Pomimo zachodzących w modzie zmian, zestawienie skupia się przede wszystkim na podobieństwach, jakie można dostrzec w kolejnych dekadach. Przykładem może być tutaj „reaktywacja” dresu, który dziś awansował do roli standardowego stroju na co dzień. Autorzy podkreślają także rosnące znaczenie ironii, która w ostatnich kilku latach stała się istotnym wyznacznikiem dla całej branży mody.

streetwear